1. Ogólne zasady przyznawania wsparcia finansowego na założenie działalności gospodarczej
O wsparcie finansowe na założenie działalności gospodarczej mogą ubiegać się jedynie ci uczestnicy, którzy wzięli udział w minimum 80% godzin szkolenia ,,Otwieramy własną firmę”. Warunkiem przyznania wsparcia jest pozytywna ocena biznesplanu własnej działalności gospodarczej.
2. Kwota wsparcia finansowego
Jednorazowe wsparcie finansowe odpowiada stawce jednostkowej określonej w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 i wynosi 23 050,00 PLN.
3. Przeznaczenie wsparcia
Wsparcie finansowe przyznawane jest wyłącznie w celu sfinansowania niezbędnych kosztów związanych z rozpoczęciem lub prowadzeniem działalności gospodarczej. Koszty muszą zostać odpowiednio uzasadnione w biznesplanie.
4. Wydatki niekwalifikowane w ramach jednorazowego wsparcia finansowego
- wydatki, które uczestnik projektu będzie pokrywał z przyznanego wsparcia pomostowego,
- leasing maszyn, pojazdów i urządzeń,
- wynagrodzenia wraz z pochodnymi,
- wniesienie wkładów do spółek,
- zakup i budowę nieruchomości,
- opłaty administracyjne i skarbowe, podatki, udziały wnoszone do spółek (bez prowadzenia działalności gospodarczej osobiście), zakup akcji, obligacji,
- wniesienie kaucji,
- sfinansowanie wydatków, które wcześniej były objęte wsparciem ze środków Wspólnoty lub w stosunku do których udzielona została pomoc publiczna (zakaz podwójnego finansowania),
- zapłatę kar i grzywien, w tym również kar umownych wynikających z naruszenia zawartych w ramach prowadzonej działalności umów,
- na nabycie pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów w przypadku podejmowania działalności w sektorze drogowego transportu towarów,
- zapłatę składek ubezpieczeniowych,
- zakup używanych środków trwałych, które były w ciągu 7 lat wstecz współfinansowane ze środków unijnych lub z dotacji krajowych,
- wydatki sfinansowane w ramach transakcji zawieranych pomiędzy członkami rodziny (współmałżonkami, rodzicami, rodzeństwem, dziećmi) a także pomiędzy osobami zamieszkałymi pod tym adresem, co uczestnik projektu.
5. Rozliczanie wsparcia finansowego
Warunkiem rozliczenia udzielonego dofinansowania jest przedstawienie dokumentów / dowodów potwierdzających prowadzenie dofinansowanej działalności gospodarczej przez okres minimum 12 miesięcy. Sprawdzeniu podlega np. czy jest prowadzona księgowość przedsięwzięcia (np. księga przychodów i rozchodów), czy są odprowadzane składki do ZUS, czy są dokonywane rozliczenia z US, czy są zawierane umowy z klientami, czy wyciągi bankowe potwierdzają dokonywanie sprzedaży w ramach prowadzonej działalności, czy jest prowadzona strona internetowa działalności gospodarcze itp.