Imigranci: wspieramy, obalamy mity!
Główne cele projektowe
Cele, które zostały przyjęte w projekcie są odpowiedzią na potrzeby rozwojowe Ośrodka jako instytucji oraz na potrzeby naszych pracowników w kontekście doskonalenia zawodowego:
- zdobycie kompetencji z zakresu komunikacji międzykulturowej oraz inicjatywności i przedsiębiorczości cudzoziemców, która w innych państwach europejskich opiera się na długoletniej praktyce.
Celami projektu są:
- Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu identyfikacji potrzeb cudzoziemców, kreowania kompetencji kluczowych przez 5 pracowników Ośrodka.
- Wzrost kompetencji międzykulturowych 5 pracowników Ośrodka (w tym m. in.: rozumienia postaw i zachowań cudzoziemców, otwartości na odmienność, tolerancji, zdolności do rozwiązywania konfliktów).
- Wzrost umiejętności językowych 5 pracowników Ośrodka.
- Poprawa i dostosowanie jakości usług edukacyjnych świadczonych przez Ośrodek do potrzeb nowego typu beneficjentów jakimi są imigranci, poprzez zaplanowanie procesu ich obsługi w oparciu o dobre praktyki zagraniczne i opracowanie tzw. ,,Procedury obsługi obcokrajowców”.
- Promowanie równego dostępu i włączenia społecznego imigrantów poprzez ułatwienie im dostępu do usług edukacyjnych (szkolenia, doradztwo) oferowanych w Ośrodku.
- Promowanie idei integracji społecznej imigrantów i przełamywania stereotypów.
- Zwiększenie wśród uczestników projektu wartości europejskich doświadczeń, co przełoży się na jakość ich pracy i motywację do realizacji zadań zawodowych.
- Wzmocnienie wymiaru europejskiego systemu kształcenia ustawicznego poprzez nawiązanie współpracy międzynarodowej i w konsekwencji wspólną realizację działań skierowanych do imigrantów.
Efekty szkolenia ,,Komunikacja międzykulturowa/ międzynarodowa” na poz. wiedzy:
- Uczestnik zna def. inteligencji kulturowej i wie do czego jest potrzebna,
- zna różnice kulturowe,
- zna wymiar kulturowy norm i wartości,
- wie czym jest tożsamość kulturowa,
- zna wpływ stereotypów i uprzedzeń na kontakty międzykulturowe,
- zna rodzaje komunikacji międzykulturowej,
- zna zasady negocjacji międzykulturowych.
Efekty szkolenia ,,Komunikacja…” na poziomie umiejętności:
- Uczestnik nabędzie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz grupowej w kontakcie z przedstawicielami różnych kręgów kulturowych,
- nabędzie umiejętność rozpoznawania reguł obowiązujących w środowisku imigranta,
- nabędzie zdolności rozpoznawania zachowań ukształtowanych kulturowo,
- potrafi rozpoznać różnice kulturowe,
- potrafi prowadzić negocjacje,
- posiada umiejętność dopasowania rodzaju komunikacji międzykulturowej.
Efekty szkolenia ,,Inicjatywność i przedsiębiorczość cudzoziemców" na poziomie wiedzy:
- Uczestnik zna narzędzia diagnozy kompetencji kluczowych
- poczucia inicjatywności i przedsiębiorczości u imigrantów,
- zna metody radzenia sobie z „niemocą twórczą”,
- zna techniki motywacyjne i pobudzania kreatywności.
Efekty szkolenia ,,Inicjatywność …" na poziomie umiejętności:
- Uczestnik nabędzie umiejętność diagnozowania poczucia inicjatywności i przedsiębiorczości u imigrantów,
- umie dopasować diagnozę do dostępnych możliwości działalności gospodarczych i zawodowych,
- umie motywować,
- umie pobudzić inicjatywność i kreatywność.
Udział w szkoleniach zapewni wzrost kompetencji społ. tj.: umiejętność rozpoznawania emocji, zarządzanie nimi, empatia, komunikatywność, kreatywność. Zmiany postaw Uczestników będą polegały na: zwiększeniu pewności siebie, większej otwartości na ludzi, nowe sytuacje i zdarzenia, mniejszym stresie związanym z obsługą obcokrajowców, poprawie relacji z klientami i współpracownikami, tworzeniu klimatu zaufania i akceptacji, wzroście kompetencji językowych pracowników.
Nasz projekt to odpowiedź na zmieniające się grupy naszych klientów, którymi stają się migranci. Jest to grupa o szczególnych potrzebach, które my jako pracownicy Ośrodka musimy umieć identyfikować i na nie odpowiadać. Cele projektu zostały tak ujęte, aby zaspakajać potrzeby organizacji i być odpowiednie dla naszych pracowników.Korzyści jakie chcemy, aby przyniósł nam projekt to:
- Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu identyfikacji potrzeb cudzoziemców, kreowania kompetencji kluczowych
- Wzrost kompetencji międzykulturowych pracowników Ośrodka. (w tym m. in.: rozumienia postaw i zachowań cudzoziemców, otwartości na odmienność, tolerancji, zdolności do rozwiązywania konfliktów).
- Wzrost umiejętności językowych pracowników Ośrodka do końca
- Poprawa i dostosowanie jakości usług edukacyjnych świadczonych przez Ośrodek do potrzeb nowego typu beneficjentów jakimi są imigranci, poprzez zaplanowanie procesu ich obsługi w oparciu o dobre praktyki zagraniczne i opracowanie tzw. ,,Procedury obsługi obcokrajowców”.
- Promowanie równego dostępu i włączenia społecznego imigrantów poprzez ułatwienie im dostępu do usług edukacyjnych (szkolenia, doradztwo) oferowanych w Ośrodku.
- Promowanie idei integracji społecznej imigrantów i przełamywania stereotypów.
- Zwiększenie wśród uczestników projektu wartości europejskich doświadczeń, co przełoży się na jakość ich pracy i motywację do realizacji zadań zawodowych.
- Wzmocnienie wymiaru europejskiego systemu kształcenia ustawicznego poprzez nawiązanie współpracy międzynarodowej i w konsekwencji wspólną realizację działań skierowanych do imigrantów.
Pracownicy, którzy wezmą udział w szkoleniach będą zobowiązani do:
- Wypełnienia raportów z mobilności,
- Opracowanie Procedur Obsługi Obcokrajowców w ramach danej usługi Ośrodka,
- Napisanie artykułów do prasy oraz na stronę edu.pl w zakresie tematyki objętej projektem,
- Przygotowanie wniosku o dofinansowanie dla Ośrodka,
- Poprowadzenie spotkań upowszechniających.